בכפוף לשימוע: כתבי אישום לאחראים לאסון החניון ברמת החייל, בינהם מנכ"ל דניה סיבוס

הבוקר (יום א') הודיעה הפרקליטות למנכ"ל דניה סיבוס ולאנשים נוספים כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בפרשת קריסת החניון ברחוב הברזל
רונן לוי |
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
אסון רמת החייל קריסה
אתר קריסת החניון כמה שעות לאחר התרחשותו. צילום: משטרת ישראל

שלוש שנים וחצי לאחר אסון קריסת החניון ברחוב הברזל ברמת החייל, בו נהרגו 6 עובדים ונפצעו 23, הודיעה הבוקר הפרקליטות למנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג, וחשודים נוספים, כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע. האשמה היא גרימת מוות ברשלנות של שישה עובדים וגרימת חבלה ברשלנות של 23 עובדים.

על פי כתב החשדות, לפני שמונה שנים זכתה חברת אפריקה ישראל במכרז לתכנון והקמה של חניון הברזל. אפריקה ישראל התקשרה בחוזה עם חברת דניה סיבוס, ובו הוסכם כי דניה סיבוס תהיה האחראית הבלעדית לתכנון ולביצוע של פרויקט חניון הברזל. דניה סיבוס התקשרה עם משרד צחר לתכנון הקונסטרוקציה של חניון הברזל ופיקוח עליון.

כשלושה שבועות לפני תאריך היעד לפתיחת החניון לציבור, ביום 5.9.16, במהלך השלמת עבודת הבניה של חניון הברזל, התמוטטה תקרת החניון. התמוטטות התקרה התרחשה בעומס של כשליש מהעומס שבו התקרה הייתה אמורה לעמוד על פי התקן. כתוצאה מכך נהרגו ששת העובדים שעבדו בחניון, ונפצעו עשרים ושלושה עובדים.

בכתב החשדות מצוין כי שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שביצעו החשודים, כל אחד לפי חלקו ותוך הפרת חובות קונקרטיות מתוקף תפקידם בפרויקט, גרמו להתמוטטות תקרת החניון. החשודים היו אחראים מתוקף תפקידם, מכוח חוזים ספציפיים ובהתאם לנוהל עבודה שהוגדר לפרויקט ליציבות המבנה של חניון הברזל ולבטיחותו, כל אחד לפי חלקו. החשודים לא נקטו בצעדים המתחייבים מהם להבטחת יציבותו של חניון הברזל ולמניעת סכנה וכתוצאה מכך נגרם האסון הכבד.

המהנדסים חנוך צחר וליטל מרמוש ממשרד צחר, תכננו את תקרת החניון כתקרה העשויה כולה ממשטח בטון מלא ורציף, ללא קורות הנשענת על עמודים והמועדת מטבעה לסיכון של חדירה. תכנון זה שהוביל צחר היה שונה באופן מהותי מהתכנון המקדמי של משרד שחם. התכנון של צחר ומרמוש היה שגוי והשניים לא פעלו על פי סטנדרט מקצועי סביר בכך שלא ביצעו בדיקת עמידות לחדירה לתקרת החניון, ולא לקחו בחשבון את רמת העומס הצפויה על תקרת החניון.

המהנדס אריאל בבגנוב ממשרד שחם, קיבל לבחינה תכנית גיאומטרית לקויה שערך משרד צחר, אך לא זיהה את הכשל היסודי בתכנון והעביר אישור ביצוע לגביה, לאילן דונסקי, מנהל הפרויקט. בבגנוב הפר את חובתו להבטיח את יציבות המבנה, לא פעל לבדיקת התכנית ולא זיהה את הכשל בתכנון למרות שהיו בידיו את כל הכלים לעשות כן מתוקף תפקידו.

האדריכל דונסקי, מנהל הפרויקט, נמנע מלעמוד על טיב האישור שסיפק המהנדס בבגנוב ממשרד שחם, ובהמשך הפר את נוהל העבודה של פרויקט החניון, בכך שלא העביר למשרד שחם תכנית קונסטרוקטיבית מלאה ומפורטת, לפני ביצוע, כמתחייב, שאז ניתן היה לזהות את הכשל בבחינה חוזרת של משרד שחם.

גינזבורג, מנהלה הכללי של דניה סיבוס, נמנע מכל מעורבות מקצועית של דניה סיבוס בהליך התכנון, חרף היותה אחראית בלעדית על התכנון מכח חוזה. גינזבורג נמנע מלפעול ליישום המוטל על החברה ולא התווה כל מנגנון בחינה של התכנית ההנדסית, על מנת להבטיח את יציבות מבנה החניון ובטיחותו. לאורך כל התקופה ניהלה דניה את עבודות הקמת חניון הברזל על בסיס תכנית קונסטרוקטיבית לקויה ומסוכנת של תקרת החניון, מבלי שנתנה את דעתה לתכנית.

על פי כתב החשדות, כל החשודים לא נתנו דעתם לשינוי המהותי בתכנון תקרת החניון בין התוכנית המקדמית שהוגשה למכרז על ידי משרד שחם לבין התכנית שהוגשה על ידי צחר ומרמוש ממשרד צחר ולא בחנו את השלכותיו על יציבות החניון ובטיחותו. שרשרת המחדלים של החשודים ומעשיהם המצטברים, כל אחד לפי חלקו, ותוך הפרת חובות שנבעו מתפקידם גרמו למותם של ששת המנוחים ולחבלות לעשרים ושלושה עובדים.

שתף את הכתבה ב:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://www.obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר [email protected]

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות