הורים לבג"צ: לחייב מורים לא מחוסנים בבדיקת קורונה

על רקע הבידודים הרבים במערכת החינוך פנו עשרות הורים לביהמ"ש העליון בדרישה להורות לעובדי ההוראה להציג בדיקת קורונה שלילית בכל 72 שעות
רונן לוי |
לימודים בית ספר מורה ילדה תלמיד קורונה מסיכה
לימודים בזמן קורונה, אילוסטרציה envato

על רקע "מכת הבידודים" והתחלואה הגבוהה במערכת החינוך, עשרות הורים מכל רחבי הארץ, הגישו עתירה לבג"צ, בדרישה כי עובד הוראה שאינו מחוסן לנגיף הקורונה יידרש להציג כתנאי לכניסתו למוסד החינוכי בדיקת קורונה שלילית כל 72 שעות.

ההורים טענו בעתירה כי הסדר הכניסה של עובדים למוסדות חינוך הקבוע היום בתקנות, שעיקרו הצהרת בריאות ועטית מסכת פנים, אינו חוקתי ואינו חוקי, ויש בצדו סכנה ממשית לבריאותם, ביטחונם ושלומם של התלמידים במערכת החינוך.

עוד נטען בעתירה שעשויה להשפיע על כלל תחום יחסי העבודה ביחס לעובד שלא התחסן, כי אין להם כל דרישה לקבוע במסגרת עתירה זו חובת חיסון במדינת ישראל, אך יחד עם זאת, בריאות ושלום ילדיהם אינם הפקר, ודרישתם מתמקדת בשינוי המדיניות הקיימת של הממשלה, ובגיבוש מדיניות מידתית שתבטיח, עד כמה שניתן, "איים ירוקים" במוסדות החינוך, באמצעות קביעת חובת בדיקת גילוי נגיף קורונה באופן סדור ונוח לצוותי ההוראה ויתר עובדי מוסדות החינוך הלא מחוסנים או שאינם בעלי תעודת מחלים זאת בשילוב מערך ניטור ופיקוח.

לעמדת העותרים אין כל צורך בחקיקה ראשית ייחודית לשם כך, שכן לממשלה יש סמכות בפקודת בריאות העם ובחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה, לקבוע הסדר מידתי ביחס לעובדי מוסדות החינוך, הקובע כי כל עובד של מוסד חינוך שאינו מחזיק בתעודת מחוסן, יעבור אחת למספר ימים בדיקה לגילוי נגיף הקורונה. בעתירה צוין כי בשנת 2018 כבר נעשה על-ידי משרד הבריאות שימוש בסמכות הקיימת בחוק בעקבות התפרצות חצבת ביישוב חריש.

עוד מציינים העותרים כי בעקבות המדיניות הנוכחית של הממשלה נוצר בשטח מצב כאוטי: רשויות מקומיות שונות קובעות לעצמן הסדרים מקומיים ופרטניים ביחס למדיניות הכניסה של עובדי הוראה שאינם מחוסנים, ללא הסדרה ברורה, ללא פיקוח וללא תקציב סדור ובחוסר שוויוניות, ובמקרים רבים ללא סמכות ויכולת מעקב. מצב זה פוגע הן בתלמידים והן בעובדי ההוראה, שכן החלטות מקומיות שאינן מגובות בתקנות ובמערך סדור של פיקוח ובדיקות, יוצרות מצבים בעייתיים ובלתי שוויוניים שלא מקדמים בפועל את בטיחות התלמידים במוסדות החינוך, ונראים יותר כ"מס שפתיים" להרגעת ציבור ההורים, מבלי שיש להן "כיסוי בשטח".

עתירת ההורים, נתמכה בעמדה מקצועית של איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל בהסתדרות הרפואית מאת פרופ' נדב דוידוביץ, פרופ' חגי לוין וד"ר ערן קופל, המציינים בעמדתם, שצורפה לעתירה, כי "עידוד התחסנות הוא צו השעה ויעד לאומי, אבל העדר הסדרה מידתית, מצד אחד, וקביעת הסדרים מקומיים וחפוזים ונקיטה בצעדים קיצוניים שעלולים לפגוע בזכויות הפרט, מצד שני, לא תתרום משמעותית ליעד זה ואף תזיק".

עוד מציינים המומחים בחוות דעתכם כי "עד כה הממשלה לא קבעה הסדרה של מדיניות ארצית כוללת ומידתית ביחס לעובדי הוראה שאינם מחוסנים. התוצאה היא יוזמות מקומיות, השונות מרשות מקומית אחת לרעותה, ללא מתווה סדור. לעיתים אף ננקטים צעדים קיצוניים כמו דרישה לפיטורי צוותי הוראה שלא התחסנו".

על כן, סבורים הרופאים, כי על המדינה לקבוע במהירות האפשרית הסדר לפיו איש צוות הוראה שבוחר שלא להתחסן יפגוש רופא, ויקבל הסבר אודות חשיבות החיסון ובטיחותו, וככל שיעמוד בסירובו יחתום על טופס סירוב להתחסן וכל איש צוות הוראה שחתם על טופס סירוב להתחסן ייבדק אחת ל 72 שעות בבדיקת קורונה או בדיקות אנטיגן כתנאי לכניסתו למסגרת החינוכית, או לחילופין יועבר לתפקיד שאינו כרוך בחשיפה לילדים לא מחוסנים.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות