ענישה מקלה: 6 חודשי מאסר לבעל מכה

השופט מזרחי ממשיך את המגמה של ענישה מקלה לגברים שהורשעו באלימות כלפי בנות זוג: חצי שנת מאסר לבן 32 שהורשע ב-2 אישומים של תקיפה
מעיין לביא |
תקיפת בת זוג - אילוסטרציה
תקיפה, אילוסטרציה evanto

שופט בית משפט השלום ברמלה, מנחם מזרחי, גזר חצי שנת מאסר על גבר בן 32, שהורשע בעקבות הודאתו בכתב-אישום מתוקן בגין שני אישומים של תקיפת בת זוגו. גזר הדין גם מחייב אותו לפצות אותה ב-2,000 שקלים. השופט מזרחי, הציג במהלך החודשים האחרונים מספר פסקי דין בהם גזר עונשים מגוחכים לגברים שהורשעו באלימות כלפי בנות הזוג שלהן. זאת על אף מגמת ההחמרה אליה מכוונת מערכת המשפט שמטרתה להרתיע ולשלוח מסר ברור לתוקפים. בגזר הדין שפרסם כעת מבהיר השופט מזרחי כי "אין להקל ראש בעבירות אלימות במשפחה", אך מוסיף כי במקרה זה "המתלוננת הגזימה בחלק מן הדברים שבתלונתה, כפי שהצהירה".

במקרה הנוכחי, על פי כתב האישום, בחודש ספטמבר האחרון, הגיע הנאשם אל בית משפחתה של זוגתו, להם שני ילדים קטינים, משך אותה בידה לעבר חדר שבבית וסגר את הדלת. זוגתו בקשה ממנו כי ייצא מן הבית, הוא קילל אותה. בהמשך, נטל את מכשיר הטלפון הסלולארי שלה, היא אחזה בו בחולצתו בכדי לקחת ממנו בחזרה את המכשיר הסלולארי שלה.

בתגובה, כך נטען, עיקם הנאשם את יד ימין של המתלוננת וזו נשכה אותו ביד על מנת שישחרר את ידה. אז, יצא הנאשם מהבית ועמו מכשיר הטלפון הסלולארי שלה ובהמשך, התקשר הנאשם אל זוגתו ואמר לה: "מי הבן זונה, את אוהבת אותו, שכבת אתו".

באישום השני, כמה ימים לפני כן, שהתה זוגתו של הנאשם מחוץ לבניין בית משפחתה, הנאשם הגיע אל המקום, פנה אליה בדברים, קילל אותה ובתגובה היא ביקשה ממנה שלא יקרב אליה. וזה בתגובה תפס אותה בחוזקה והכה בפניה.

השופט מזרחי קבע כי העבירות שאותן ביצע הנאשם חמורות, אך הוסיף כי: "אין להקל ראש בכל עבירת אלימות בתחום המשפחה, קלה כחמורה, נוכח נפיצות התופעה, והחובה להטיל ענישה בעלת משקל כדי להדביר את התופעה החמורה. יחד עם זאת, ומבלי להקל ראש, האלימות שאותה נקט הנאשם אינה ממוקמת ברף העליון של סולם החומרה ומדובר בשני אירועים נפרדים שלא נשנו".

עוד כתב השופט מזרחי: "הנאשם הודה, לא ניהל משפט, חסך את עדות המתלוננת וחסך זמן ציבורי ניכר. במילותיו האחרונות הביע הנאשם חרטה וצער על המעשה – הוא הביע תקווה לשיקום היחסים עבור ילדיהם. נמסר תצהיר המתלוננת שבו מסרה, כי "בחלק מהדברים הגזמתי" וכי היא מבקשת לבטל את התלונה. בתיקים של אלימות במשפחה יש לקבל דברים שכאלה בזהירות רבה, שמא זהו הנאשם המדבר מגרונה, אולם כאשר מביטים אל עבר כתב-האישום המתוקן תוך השוואתו אל כתב-האישום המקורי, בהחלט ניתן להניח שגם המאשימה הסכימה, כי אכן המתלוננת הגזימה בחלק מן הדברים שבתלונתה, כפי שאכן הצהירה".

גזר דין זה מצטרף, כאמור, לשורה של החלטות דומות שהוציא תחת ידו השופט מזרחי ובהן הוא גזר עונשים מקלים על אלימות במשפחה. כך למשל בחודש דצמבר האחרון הוא גזר 300 שעות לתועלת הציבור, לגבר שהורשע בעקבות הודאתו בארבעה אישומים של תקיפת ואיומים על בת זוגו וכן על תקיפת בנו בן ה-13 ובתו בת ה-8. השופט מזרחי ציין כי זהו בהחלט מקרה מיוחד ביותר, שבו נוקט בית-המשפט בענישה מקלה, זאת בשל אסופה של שיקולי קולה מיוחדים המובילים למסקנה, כי הם באים תחת כנפי הנחיות בית המשפט העליון לחריגה לקולה, משמעותית, ממתחם הענישה.

מספר שבועות לאחר מכן, במקרה נוסף, גזר השופט מזרחי שלושה חודשי עבודות שירות על צעיר כבן 30, שהורשע בעקבות הודאתו בכתב-אישום מתוקן ובו עבירה של תקיפת בן זוג הגורמת חבלה של ממש, לאחר שפעמיים תקף את בת זוגו. כך נימק ביהמ”ש את גזר הדין המקל: “מצב דברים שכזה, שבמסגרתו הנאשם לא פסע בדרך שיקומית מוכחת, ומנגד, למרות שאין מדובר בעבירות אלימות מן הרף העליון, של נאשם צעיר, נעדר עבר פלילי, אשר הורשע בעקבות הודאתו, אין להתעלם מן המסר העונשי, הגמולי, ההרתעתי שיש בענישה בתחום זה, ויש לגזור על הנאשם ענישה קונקרטית בדרך של עבודות שירות”.

___________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט מנחם מזרחי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות